torstai 24. huhtikuuta 2014

Koiranpäivä 2014

Kappas, nyt vasta tajusin, että ehkä tärkeimpiä asioita elämässäni juhlistetaan peräkkäisinä päivinä: eilen vietettiin Kirjan ja ruusun päivää, tänään puolestaan on valtakunnallinen Koiranpäivä. Koirat ja kirjat ovat nimittäin olleet lapsesta asti minulle tärkeitä ja ovat sitä yhä. Kysyisin vielä, koska aletaan viettää Viinipäivää tai Karkkipäivää?

Tämän vuoden teemana on "Hyvää elämää koiran kanssa". Millaista se sitten on? Ehkä se on jotain yleistä harmoniaa, sitä, että sen oman koiran kanssa on hyvä elää. Joskus minulta kysytään, eikö minua harmita, kun aina pitää olla menossa ulos koiran kanssa. Satoi, paistoi, kuumotti, kylmäsi. Minä vihaan talvea, enkä minä nyt niin kylmästä sateestakaan pidä, mutta siitä huolimatta ei ole ollut aamua, jolloin en olisi mielelläni ulos lähtenyt, saati jättänyt menemättä. Sitä paitsi ainakin herää hyvin, kun tekee pienen kävelyn heti aamusta. Eikä mökkiydy pirttiin, kun tulee töistä, vaan voi lähteä taas ulos. Nämä koirat ovat antaneet niin paljon iloa, etten voi sitä edes sanoin kuvailla.

Minua itseäni harmittaa nähdä (tässäkin lähellä) koiria, joita ulkoilutetaan harvoin ja vähän. En ole sitä mieltä, että koiran kanssa olisi pakko harrastaa, mutta ulkoilut pitäisi hoitaa. Enkä pidä ajatuksesta, että koira joutuisi olemaan pitkiä aikoja yksin. Jos olen ollut pitkän päivän töissä, en halua lähteä uudelleen illalla jonnekin, jos koirat joutuvat olemaan yksin. Meitä on onneksi kaksi noista huolehtimassa, joten sikäli hommat lutviutuvat yleensä hyvin.

Toinen asia, mikä mielestäni on tärkeää, on valita itselle sopiva rotu. Rotuvaihtoehtoja kun Suomessakin on kai se 300-400. Jos asuu taajamassa, ei pidä valita laumanvartijaa, jos haluaa metsästää, ei ehkä kannata valita paimenta, jos haluaa kovasti harrastaa agilitya, ei kovin pieni tai kovin suuri koira ehkä ole paras vaihtoehto.

Hyvää Koiranpäivää! Eläkää hyvin nelijalkaisten ystävienne kanssa!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti