sunnuntai 26. elokuuta 2012

Valssailua

Olimme eilen Jekun kanssa ATT:lla Elina Jänesniemen kurssilla. Onnistuin kuin ihmeen kautta saamaan peruutuspaikan ko. kurssille. Olen todella onnellinen, että sain sen ja todella tyytyväinen eiliseen antiin.

Itse rata oli piiiiitkä. Elina painotti kuitenkin sitä, että jokaisen koirakon kanssa tehdään sen omilla ehdoilla, eli sitten vaikka lyhyempää rataa tai pienissä pätkissä. Kivaa, että tällaiset kurssit on suunnattu kaiken tasoisille!

Me starttasimme minien ekoina. Teimme vielä hierojan kehotuksesta alhaisimmilla rimoilla. Emme tehneet kuin kuusi ensimmäistä estettä. Se oli ainakin minulle ihan täysin ok. Niihin keskityimme sitten senkin edestä. Koko ajan Jekku oli ihan innolla tekemässä, lopussa ehkä vähän osoitti väsymisen merkkejä.

Rata alkoi renkaasta, jatkui hypyille ja putkeen josta taas hypyille. Erittäin tyytyväinen olen siihen, että Jekku meni renkaan täysin ongelmitta jokaiselle kerralla! Muutkin esteet se olisi varmasti taas klaarannut. Nyt konkretisoitui entistä paremmin se, miten paljon minun virheellinen ohjaamiseni Jekkuun vaikuttaa.

Askeleeni eivät vain taivu valssiin, eivät mitenkään! Vaikka miten tajuan ja näen, mitä pitäisi tehdä, omassa suorituksessa se unohtuu. Jään väärissä kohdissa katsomaan koiran perään ja väärissä kohdissa katson väärään suuntaan.

Ainakin itselleni toimiva harjoitus oli se, että minä asetuin ikään kuin koiran asemaan ja Elina ohjasi. Siinä tajusin, miten paljon erilaiset ohjeuksessa tehdyt liikkeet vaikuttavat koiraan.

Kotiläksyksi saimme valssin harjoittelun: kolmella askeleella valmiiksi ja katse ja suunta kohti seuraavaa estettä. Suurin ongelma valssissa(kin) on se, etten minä siinä vauhdissa pysty keskittymään niin moneen asiaan kerrallaan. En vaan saa käsiä ja jalkoja tottelemaan siinä tahdissa kuin pitäisi, kun sen lisäksi pitäisi vielä katseen olla luotuna juuri oikeaan paikkaan. Arkailen ja sipsuttelen enkä luota tarpeeksi koiraan. Mutta kaipa nämä kaikki tästä ajan kanssa lutviutuvat. Olen vain liian kärsimätön, kun kaiken pitäisi sujua just ja heti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti